Nuku hyvin

Keinoja nukkua hyvät yöunet

Miten saat hyvät yöunet

Tutkimukset osoittavat, että psoriaatikot ovat alttiimpia tuntemaan olonsa ahdistuneeksi tai masentuneeksi. Unenpuute aiheuttaa hankaluuksia, sillä se saa olon tuntumaan entistä stressaantuneemmalta, ahdistuneemmalta tai masentuneemmalta, jolloin huonosti nukkumisen kierteestä on vaikea päästä pois. Univaje vaikuttaa paitsi mielialaasi, myös moniin muihin elämän osa-alueisiin työstä ja seurustelusta seksuaalisuuteen ja ihmissuhteisiin. On kuitenkin olemassa monia yksinkertaisia keinoja, joiden avulla voit yrittää päästä takaisin normaaliin unirytmiin.

Valmistaudu hyvin

Huolehdi, että makuuhuoneesi on viileä, pimeä ja hiljainen ja sänkysi mukava. Pimentävät verhot ja hyvälaatuinen patja voivat parantaa yöuntasi merkittävästi. Vältä lisäksi kofeiinipitoisen teen tai kahvin juontia neljä tuntia ennen nukkumaanmenoa, äläkä nauti raskaita ja mausteisia aterioita ja alkoholia illalla, sillä nämä kaikki saattavat häiritä yöunta.

Uni on tärkeä osa paranemisprosessia, sillä sen aikana keho ja mieli palautuvat.

Rentoutuminen on hyvä tapa valmistautua nukkumiseen

Rentoudu

Parempaan yöuneen auttaa myös ajan varaaminen rauhoittumiselle illalla ennen nukkumaanmenoa. Hyviä rauhoittumiskeinoja ovat esimerkiksi kylpeminen, musiikinkuuntelu tai lukeminen. Osa saa apua rentoutumiseen meditaatiosta, kun taas osa voi kokea hengitysharjoitukset hyödyllisiksi. Kohtuullisesti rasittava liikunta päivän aikana auttaa myös rentoutumiseen ja parantaa yöunta.

Pura huolesi

Jos huolet ja ongelmat pitävät sinua hereillä, niiden saaminen hallintaan voi auttaa sinua saamaan enemmän unta. Varaa joka ilta 20–30 minuutin pituinen huolihetki, jonka aikana kirjoitat paperille kaikki mieltäsi painavat huolet. Kun kirjoitat huolesi ylös, ne lakkaavat pyörimästä mielessäsi, ja usein ne eivät enää paperilla näytäkään niin vakavilta. Ota paperi seuraavana päivänä uudelleen esiin ja aseta tavoitteet huolien selvittämiseksi. Jos stressi, huolet tai ahdistavat ajatukset vaivaavat ja häiritsevät nukkumistasi, näistä yksinkertaisista keinoista voi olla apua. Ota kuitenkin aina yhteyttä lääkäriin, jos näistä keinoista huolimatta tunnet olosi ahdistuneeksi, masentuneeksi tai stressaantuneeksi. Lääkäri voi antaa lisää ohjeita tai ohjata sinut asiantuntijan luokse.

Haluatko lukea lisää?