Löydä keinoja lopettaa raapiminen

Raapiminen tuo vain hetkellisen helpotuksen ja voi usein pahentaa tulehdusta

Katkaise kutina- ja raapimiskierre

Psoriasiksen aiheuttama kutina saattaa saada sinut raapimaan oireilevia kohtia, mutta kuten ehkä tiedätkin, raapiminen tuo vain hetkellisen helpotuksen ja voi usein pahentaa tulehdusta, jolloin leesiot tulevat kivuliaammiksi ja aremmiksi ja voivat halkeilla. Tämä voi lisätä psoriasiksen aiheuttamaa stressiä, mikä puolestaan voi pahentaa oireita. Apua on kuitenkin saatavilla. Kutina- ja raapimiskierre on tavallinen ilmiö psoriaatikoilla, josta eroon pääsemiseen on monia keinoja.

Jotta voit päästä eroon kutina- ja raapimiskierteestä, sinun on ensin hoidettava kutina. Huomion kiinnittäminen muuhun voi auttaa.

Pitämällä päiväkirjaa kutinasta voit tiedostaa, mikä kutinan laukaisee

Keksi tilalle muuta tekemistä

Pyri tiedostamaan, milloin raavit ja mikä laukaisee kutina- ja raapimiskierteesi. Pidä päiväkirjaa ja kirjoita ylös ajankohdat ja tilanteet, jolloin kaikkein todennäköisimmin raavit. Kirjaa myös, tuntuiko iho aidosti kutisevalta vai oliko raapiminen vain tapa. Jotta voit päästä eroon kutina- ja raapimiskierteestä, sinun on ensin hoidettava kutina. Huomion kiinnittäminen muuhun voi auttaa. Merkitse muistiin, mikä laukaisee kutinasi – esimerkiksi puhuminen puhelimessa tai TV:n katselu – ja vie huomio kutinasta keksimällä tilalle muuta tekemistä. Voit samalla esimerkiksi piirtää tai kirjoittaa paperille tai lähettää tekstiviestin ystävälle.

Tee sitä, mikä toimii itselläsi

Erään sairaalan ihotautilääkärit opettavat psoriaatikoille menetelmää, jota he kutsuvat 'tottumuksen purkamiseksi'. Aloita pitämällä päiväkirjaa siitä, kuinka usein raavit. Tulokset saattavat hämmästyttää, ja raavit ehkä enemmän kuin kuvittelitkaan. Kun seuraavan kerran tunnet halua raapia, vastusta halua 10 sekuntia. Tämä voi  vaatia harjoitusta, mutta lopulta onnistut siinä. Vaihda tämän jälkeen tilalle jokin muu tapa, voit esimerkiksi kokeilla käden puristamista nyrkkiin 30 sekunnin ajan. Halu raapia menee tavallisesti ohi 30 sekunnin kuluessa. Tämä auttaa raapimiskierteen katkaisemisessa.

Viimeiseksi, jos kutina ja tarve raapia jatkuu edelleen, paina sormellasi kutisevaa kohtaa. Kun harjoittelet tätä menetelmää joka päivä, huomaat jonkin ajan kuluttua, että et enää tunne tarvetta raapia yhtä usein kuin ennen. Kun lisäksi käytät kosteusvoiteita ja muita hoitovalmisteita, kutinan pitäisi vähentyä. Jos onnistut katkaisemaan kutinakierteen, et tunne houkutusta raapia ja pahentaa oireita

.

Haluatko lukea lisää?