Liiku stressi pois

Säännöllinen liikunta vaikuttaa myönteisesti psoriasikseen

Säännöllisestä liikunnasta apua sairauden hallintaan

Säännöllinen liikunta paitsi edistää yleistä hyvinvointiasi, myös vaikuttaa myönteisesti psoriasikseesi. Siksi säännöllisen liikunnan ottaminen osaksi päivittäisiä rutiineja voi olla kannattavaa. Jos et ole aiemmin harrastanut säännöllistä liikuntaa tai et ole varma, minkä tasoinen liikunta sopii sinulle, keskustele asiasta lääkärin kanssa. Lääkäri voi opastaa sinua nostamaan liikunnan tasoa asteittain. Tämä voi tarkoittaa 30 minuuttia liikuntaa vähintään viitenä päivänä viikossa tai lyhyitä fyysisiä harjoitteita pitkin päivää.

Hoitorutiinin sisäistäminen

Voit ottaa liikunnan osaksi tavanomaisia rutiinejasi monin tavoin. Esimerkiksi valitsemalla portaat hissin sijaan, jättämällä auton kotiin lyhyillä matkoilla tai pysäköimällä tavallista kauemmas voit lisätä fyysistä aktiivisuuttasi. Myös koti- ja puutarhatyöt edistävät liikuntatavoitteitasi. Liikuntasuunnitelman noudattaminen on helpompaa, jos valitset liikuntamuodon, josta pidät, ja pyydät kumppaniasi tai ystävää mukaan liikkumaan. Olipa lajina seuratanssi, nurmi- tai hallikeilailu, pilates, tai chi, kävely, jooga tai mikä muu tahansa, sillä ei ole merkitystä – tärkeintä on, että se innostaa sinua liikkumaan.

Säännöllinen liikunta paitsi edistää yleistä hyvinvointiasi, myös vaikuttaa myönteisesti psoriasikseesi.

Olipa laji mikä tahansa, tärkeintä on että se innostaa sinua liikkumaan

Fyysisen aktiivisuuden hyödyt

Yleisten terveyshyötyjen lisäksi fyysisellä aktiivisuudella on merkittävä vaikutus siihen, miten hallitset psoriasistasi. Ja erityisesti siitä voi olla hyötyä stressin vähentämisessä ja estämisessä. Säännöllisen liikunnan ottaminen osaksi päivittäisiä rutiineja voi siis olla kannattavaa. Keskustele asiasta lääkärin kanssa, jos et ole aiemmin harrastanut säännöllistä liikuntaa.

Haluatko lukea lisää?