Kuusi keinoa selättää stressi

Liikunta on hyvä tapa selättää stressi

Vinkkejä rauhoittumiseen ja rentoutumiseen

Tutkimusten mukaan stressi voi aiheuttaa psoriasiksen uusiutumisen tai pahentaa jo puhjennutta psoriasista. Lisäksi ihosairauden kanssa eläminen itsessään aiheuttaa potilaissa stressiä ja ahdistuneisuutta. Siitä kuinka psoriasikseen liittyvää stressiä ja ahdistuneisuutta voidaan lievittää, on olemassa monia erilaisia ajatussuuntia. Seuraavassa on esitetty muutamia yksinkertaisia keinoja, joista on koettu olevan apua psoriaatikoille. Jos koet stressin vaikuttavan merkittävästi psoriasikseesi, asiasta voi olla hyvä puhua lääkärin kanssa, joka saattaa osata kertoa mahdollisista stressinhallintakeinoista.

Kun mielesi on iloinen ja luottavainen, voi myös psoriasiksen hallinta tuntua paljon helpommalta.

Kuusi vinkkiä stressinhallintaan

1. Kokeile syvähengitystä

Mene selinmakuulle ja pane toinen käsi mahan päälle. Vedä nenän kautta syvään henkeä ja anna mahan ja sen päällä olevan käden nousta. Hengitä hitaasti ulos suun kautta siten, että tunnet käden laskeutuvan rauhallisesti. Toista 10 kertaa.

2. Liiku säännöllisesti

Liikunta on yksi helpoimmista ja parhaimmista tavoista hallita stressiä. Se vapauttaa mielihyvähormoneja eli endorfiineja, ja tutkimuksen mukaan psyykkistä hyvinvointia voi parantaa jo 20 minuutin viikoittaisella liikunnalla – ja mitä enemmän liikut, sitä paremmalta olosi tuntuu. Kun etsit urheilulajin, josta pidät, se auttaa sinua rentoutumaan ja parantamaan kuntoasi ja vastustuskykyäsi.

3. Kirjoita ylös

Kun kirjoitat huolesi tai murheesi ylös, ne lakkaavat pyörimästä mielessäsi. Ratkaisun löytyminen ongelmiin voi myös olla helpompaa, kun olet kirjoittanut ne paperille. Tutkimuksessa todettiin, että peloistaan kirjoittaminen 10 minuutin ajan ennen stressaavaa tapahtumaa (kuten tärkeää koetta) voi helpottaa ahdistusta ja lisätä hallinnantunnetta.

4. Vietä aikaa luonnossa

Lähteminen ulos luontoon tai läheiseen puistoon on erinomainen keino lievittää stressiä. Tutkijoiden mukaan vain viiden minuutin päivittäinen kävely luonnossa voi tehdä ihmeitä mielenterveydellesi.

5. Leiki lemmikkieläimen kanssa

Psykologit ovat todenneet, että yksinäisyys, pelkotilat ja eristäytyneisyys ovat harvinaisempia lemmikkieläinten omistajilla kuin niillä, joilla ei ole lemmikkejä. Lisäksi lemmikkien omistajien itseluottamus on havaittu paremmaksi.

6. Keskity positiivisiin asioihin

Hyödyllistä voi olla myös keskittyä asioihin, jotka tekevät sinut iloiseksi. Myönteisestä elämänasenteesta on paljon hyötyä. Kun mielesi on iloinen ja luottavainen, voi myös psoriasiksen hallinta tuntua paljon helpommalta. Myönteinen mielentila voi auttaa myös selviytymään elämässä vastaan tulevista muista ongelmatilanteista. Toivottavasti jokin näistä keinoista herättää sinussa ajatuksia, kuinka voit hallita mahdollista stressiäsi. Pyydä rohkeasti apua lääkäriltäsi. Lääkäri voi osata suositella muita stressinhallintamenetelmiä ja -harjoituksia kokeiltavaksesi.

Haluatko lukea lisää?