Psoriasis ja urheilu

Urheilu on mahdollista psoriasiksesta huolimatta

Myös psoriasiksen kanssa elävät voivat nauttia säännöllisen liikunnan hyödyistä

Psoriasis on tila, jossa on näkyviä oireita, jotka saattavat aiheuttaa monille estoja fyysiseen liikuntaan. Esimerkiksi psoriasista sairastava ei uskalla hikoilla, pelkää vaatteiden vaihtoa tai suihkussa käyntiä julkisella paikalla. Psoriasiksen kanssa elävät eivät usein uskalla kuntoilla, koska pelkäävät että iho voi vaurioitua ja tällöin mennä pahempaan kuntoon. 

Miksi säännöllinen liikunta on tärkeää ja mitkä ovat sen hyödyt?

Meidän ei tarvitse olla ammattiurheilijoita kehittääksemme kestävyyttä ja kuntoa. Avainsana kaikkeen liikuntaan on säännöllisyys. Harjoittelu vähintään kaksi tai kolme kertaa viikossa 45 minuutin jaksoissa ylläpitää fyysistä kuntoamme, mutta jopa 10–20 minuuttia päivässä on hyödyllistä. Kunnon säilyttäminen sekä kehittäminen ehkäisevät sydänsairauksia. Lisäksi se on tärkeää ihannepainon tavoittamisessa ja ylläpitämisessä, ruoansulatuksen parantamisessa sekä se vähentää riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen. Psoriasiksen kanssa elävät voivat nauttia säännöllisen liikunnan hyödyistä, stressin helpottamisesta, energisemmästä olosta sekä paremmasta unesta. Nämä tekijät lisäävät myös itseluottamusta.

Mitä tulee muistaa kuntoillessa?

Minkä liikuntamuodon valitsetkaan, etusijalla on suojella psoriasiksen vaurioittamaa ihoa. Vältä urheilulajeja, joissa on suhteellisen suuri riski ihovahinkoihin, esim. kamppailulajit, jalkapallo sekä extreme-urheilu.

Tee parhaasi suojellaksesi ihoasi hankaukselta. Jos mahdollista, käytä löysiä ja korkealaatuisia puuvillavaatteita urheillessasi. Yritä välttää myös ihokontaktia pitkällä aikavälillä, kuten sisäreisien kosketus, kengät ja naisilla rintaliivit. Yritä myös löytää urheiluun sopivia hengittäviä ja ihoystävällisiä vaatteita. Käyttämällä sopivia urheilujalkineita voi estää nilkan, polven ja lantion kiputiloja. Kysy apua urheilukauppojen myyjiltä jos mahdollista!

Ihon kuntoon vaikuttaa suuresti myös sää. Talvella kylmä ja kuiva ilma voivat pahentaa oireita, joten jos kuntoilet ulkona, muista laittaa useita kerroksia vaatteita suojaamaan ihoa kylmältä ilmalta ja pidä iho kosteutettuna. Kesällä vältä altistumista suoraan auringonvaloon estääksesi auringonpolttamia. Sinun kannattaa myös käyttää aurinkovoidetta. Ota yhteyttä asiantuntijaan tuotteen valinnassa.

Hikoilu on luonnollinen prosessi. Kuitenkin äärimmäistä hikoilua tulisi välttää ja sinun pitäisi aina pitää pyyhettä mukanasi kaiken varalta. Käy suihkussa aina kuntoilun jälkeen, mielellään haaleassa vedessä ja muista pitää ihosi kosteutettuna. Muista juoda runsaasti nesteitä ennen, suorituksen aikana sekä kuntoilun jälkeen.

Pyöräily on sopiva laji psoriaatikoille

Kuinka valita oikea liikuntamuoto?

Sinun tulisi valita urheilulaji, joka vastaa persoonallisuuttasi ja jota olet valmis tekemään säännöllisesti pitkään! Ylipainoisten kannattaa valita vähemmän ankara harjoitus, joka parantaa kestävyyttä, kuten reipas kävely, vaellus, pyöräily ja uinti. Normaalipainoiset henkilöt voivat valita rankempia harjoituksia, kuten juoksu, saliharjoittelu, joukkuelajit (esim. koripallo, lentopallo), tennis, aerobic, jooga, pilates tai ryhmäliikunta ohjaajan kanssa.

Huomaa, että jos valitset valmiiksi suunnitellun ohjelman, elimistö sopeutuu siihen noin 6 viikon aikana. Tämä tarkoittaa, että kuuden viikon päästä kyseinen ohjelma ainoastaan ylläpitää kuntoasi. Kannattaa silloin siis lisätä vastusta, toistojen määrää, harjoituksen kestoa tai viikoittaisten harjoitusten määrää. Ota yhteyttä fysioterapeuttiin tai pätevään henkilökohtaiseen valmentajaan, joka voi suunnitella erityisesti sinulle räätälöidyn kunto-ohjelman.

Muista aina, että kipu on kehosi tärkeä merkki. Jos tunnet kipua kesken harjoituksen, vähennä harjoituksen intensiteettiä joksikin aikaa. Jos oireet eivät häviä, ota yhteyttä lääkäriin.

Voiko psoriasiksen kanssa uida?

Uinti on erinomainen liikuntamuoto ja se on erittäin suositeltavaa kaikille. Älä kuitenkaan koskaan unohda ihosi kuntoa sekä kloorin vaikutusta siihen. Käy aina suihkussa uinnin jälkeen ja pidä huoli, että ihosi on kunnolla kosteutettu sen jälkeen.

Lataa ja tulosta itsellesi harjoituksia kotikäyttöön


Haluatko lukea lisää?