Nosta itsetuntosi uudelle tasolle

Itsetuntoa on mahdollista kehittää

Itseluottamuksen kehittämisestä apua

Psoriasiksen kanssa eläminen voi joskus tuntua tunteiden vuoristoradalta. Sen lisäksi, että joudut kestämään sairauden aiheuttamaa kutinaa ja kipuja, saatat tuntea vaivaantuneisuutta ihosi ulkonäöstä ja pelätä muiden ihmisten reaktioita.

Ei siis ole yllättävää, että psoriaatikot kertovat joskus tuntevansa sairaudestaan ahdistusta, masennusta tai häpeää, ja että näillä tunteilla on negatiivinen vaikutus heidän elämäänsä.

Itseluottamuksen kehittäminen

Se, minkälaiseksi tunnet itsesi, on pohjimmiltaan seurausta siitä, mitä tunnetasolla tapahtuu. Murehdit suuremmalla todennäköisyydellä ihosi ulkonäköä, kun tunnet tyytymättömyyttä itseesi muilla tavoin. Itseluottamuksen kehittämisestä voi siis olla huomattavaa apua.

Vaivaantuneisuuden ja häpeän tunteet psoriasiksesta ovat täysin luonnollisia, mutta se ei tarkoita, että niitä tarvitsisi sietää.

Positiivisuus on keno kehittää itsetuntoa

Hyvä itseluottamus tarkoittaa, että pidät itsestäsi ja hyväksyt itsesi sellaisena kuin olet. Läiskät ovat vain pieni osa ulkonäköäsi, ja ulkonäkö on vain pieni osa siitä, kuka olet. Pyri siis katsomaan itseäsi laajemmasta näkökulmasta. Sinulla on monia ominaisuuksia. Fyysisen ulkonäkösi lisäksi viehätysvoimasi, älykkyytesi, ystävällisyytesi ja huumorintajusi muodostavat ehkä jopa merkittävämmän osan kokonaisolemustasi. Kun alat ajatella itseäsi tältä kantilta, se voi auttaa sinua liikaa keskittymästä fyysiseen ulkonäköösi ja asioiden asettamisessa oikeisiin mittasuhteisiin.

Pidä mieli positiivisena

Mielen pitäminen positiivisena on tärkeää omakuvalle, eikä vähiten, koska se pitää negatiiviset ajatukset loitolla. Jos aina keskitymme tilanteen negatiivisiin puoliin, se voi laukaista meissä huonoja tunteita, mikä puolestaan voi johtaa hyödyttömämpiin ajatuksiin.Yritä siis suhtautua itseesi ja ympärillä oleviisi positiivisesti. Tämä on helpommin sanottu kuin tehty, mutta positiivisen asenteen säilyttämiseen on keinoja, kuten:

  • Keskity puoliin, joista pidät itsessäsi

    Joka aamu katsoessasi peiliin muistuta itseäsi, että sinulla on kaunis hymy tai että olet hyvä saamaan ihmiset nauramaan. Jos myöhemmin päivällä mieleesi putkahtaa negatiivinen ajatus psoriasiksestasi, muistuta itseäsi tietoisesti monista myönteisistä ominaisuuksistasi.
  • Mieti, mikä tuo sinulle hyvää mieltä

    Tunnista asiat elämässäsi, jotka saavat olosi positiiviseksi ja energiseksi. Hyvää mieltä voi tuoda esimerkiksi ystävien näkeminen, jalkapallon pelaaminen, romanttisen komedian katsominen tai tanssiminen. Mistä pidätkin, yritä löytää sille enemmän aikaa.

Vaivaantuneisuuden ja häpeän tunteet psoriasiksesta ovat täysin luonnollisia, mutta se ei tarkoita, että niitä tarvitsisi sietää.

Jos antamamme yksinkertaiset neuvot ja ystäviltä ja perheeltä saamasi tuki eivät auta, ja tunnet edelleen olosi ahdistuneeksi tai masentuneeksi, ota yhteyttä lääkäriisi. Lääkärisi voi osata auttaa tai ohjata sinut asiantuntijan luokse. Ahdistusta ja masennusta ei tarvitse hyväksyä osana elämää psoriasiksen kanssa.

Haluatko lukea lisää?