7 keinoa parantaa itsevarmuutta

Paranna itsevarmuutta keskittymällä positiivisiin asioihin

Miten voit lievittää vaivaantuneisuuden tunteita ja elää täyttä elämää

Yksi vaikeimmista asioista elämisessä psoriasiksen kanssa on sen hyväksyminen, miltä ihosi näyttää. Se voi vaikuttaa siihen, kuinka näet itsesi ja minkälaisena muut ihmiset sinut mahdollisesti näkevät. Vaivaantuneisuuden tunteminen ihon ulkonäön vuoksi on täysin luonnollista, mutta on kuitenkin monia keinoja, joiden avulla voit saada olosi rentoutuneemmaksi ja tehdä haluamiasi asioita.

Keskity positiivisiin asioihin

Murehdit suuremmalla todennäköisyydellä ihosi ulkonäköä, silloin kun tunnet tyytymättömyyttä itseesi muilla tavoin.

Murehdit suuremmalla todennäköisyydellä ihosi ulkonäköä, silloin kun tunnet tyytymättömyyttä itseesi muilla tavoin.

Voit kehittää itseluottamusta viettämällä aikaa välittävien ihmisten kanssa

Itseluottamuksen kehittämisestä voi olla huomattavaa apua. Jos olet tyytymätön itseesi, voit parantaa itsevarmuuttasi seuraavilla seitsemällä keinolla:

  • Tee luettelo kaikista positiivisista ominaisuuksistasi Kirjoita ylös kaikki puolet, joista pidät itsessäsi – kuten, että olet lämminsydäminen, hyvä kuuntelija, luova tai idearikas – ja aina kun tunnet olosi masentuneeksi, ota tämä luettelo esiin.
  • Huolehdi fyysisestä kunnostasi Syö terveellisesti, lepää riittävästi ja harrasta liikuntaa säännöllisesti.
  • Tee asioita, joista nautit Varaa viikoittain aikaa itsellesi. Lue hyvä kirja, katso elokuva tai vietä aikaa hyvien ystävien ja perheen kanssa. Sallimalla itsellesi aikaa asioiden tekemiseen, joista nautit, murehdit vähemmän ulkonäköäsi ja mielialasi kohenee luonnollisesti.
  • Sano kyllä sosiaalisille tapahtumille Yksin kotiin jäämisessä vain sen takia, että murehdit ihoasi, ei ole järkeä. Mitä enemmän eristäydyt, sitä todennäköisemmin suret jääväsi normaalin elämän ulkopuolelle ja jäät ilman tukea ja hauskanpitoa ystävien kanssa.
  • Keskity hyviin puoliisi Aina kun huomaat ajattelevasi vartalosi osaa, johon olet tyytymätön, haasta negatiiviset ajatuksesi muistuttamalla itseäsi pienistä parannuksista ja asioista, joihin olet tyytyväinen – kuten silmät, hiukset, sääret tai lauluääni.
  • Vietä aikaa ihmisten kanssa, jotka välittävät – jotka arvostavat sinua ja saavat olosi tuntumaan hyvältä.
  • Aloita uusia harrastuksia Kokeile uusia reseptejä, liity kirja- tai elokuvakerhoon tai aloita uusi harrastus, jossa näet enemmän muita ihmisiä ja joka auttaa sinua pääsemään uuteen tavoitteeseen.

Seuraa edistymistäsi

Negatiivisia asioita on helppo jäädä vatvomaan, jolloin jää huomaamatta, kuinka paljon edistystä oireissasi on jo tapahtunut. Voit kokea hyödylliseksi pitää päiväkirjaa oireista ja ottaa myös valokuvia seurannan tueksi. Voit myös pisteyttää oireesi (fyysiset ja henkiset) yhdestä kymmeneen, lähes huomaamattomista erittäin pahoihin. Ajan myötä ja oikealla hoidolla sinun tulisi huomata parannuksia. Selaa oire- ja valokuvapäiväkirjaasi taaksepäin, kun seuraavan kerran tunnet olosi masentuneeksi, ja muistuta näin itseäsi, kuinka pitkälle olet jo päässyt. Jos edistymistä ei ole ajan myötä tapahtunut, ota yhteyttä lääkäriin uusien hoitovaihtoehtojen löytämiseksi.

Haluatko lukea lisää?