Kuinka voittaa taistelu itseluottamuksesta

Päiväkirjan pitäminen mielialoista on yksi keino itseluottamuksen kasvattamiseen

Keinot itsetunnon parantamiseen

Kuten muissakaan sairauksissa, myöskään psoriasiksessa ei ole mitään hävettävää. Tästä huolimatta häpeän ja kiusaantuneisuuden tunteet ovat tavallisia. Vaivaantuneisuuden tunteminen ihon ulkonäön vuoksi on täysin luonnollista, mutta on kuitenkin monia keinoja, joiden avulla voit parantaa itseluottamustasi, saada olosi rentoutuneemmaksi ja tehdä haluamiasi asioita.

Pidä mielialoista päiväkirjaa

Kirjoita ylös, minkälaisia negatiivisia tunteita nousee esiin, milloin ja miksi ne ilmaantuvat ja minkälaisia olosuhteita ja ajatuksia niihin liittyy. Jos huomaat toistuvan kaavan, voit keksiä ratkaisun ja asettaa realistiset tavoitteet.

Jos esimerkiksi huomaat naapurin lasten tuijottavan läiskiäsi, voit asettaa tavoitteeksi ystävällisen keskustelun käymisen lasten vanhempien kanssa psoriasiksestasi, jotta he ymmärtävät, mikä se on.

Juhli menestystä

Pienilläkin saavutuksilla voi olla suuri merkitys itseluottamuksellesi, ja siksi ne on tärkeää huomioida kunnolla. Kirjoita joka päivä ylös kaksi tai kolme asiaa, jotka olet saavuttanut, olivatpa ne kuinka pieniä tahansa.

Ole itsesi paras ystävä

Kuvittele puhuvasi hyvälle ystävälle. Minkälaisia neuvoja hän antaisi sinulle? Todennäköisesti hän muistuttaisi sinua hyvistä puolistasi ja kertoisi, miksi hän pitää sinusta. Kuvittele siis olevasi itsesi paras ystävä ja osoita itsellesi ystävällisyyttä ja myötätuntoa.

Kuten muissakaan sairauksissa, myöskään psoriasiksessa ei ole mitään hävettävää. Tästä huolimatta häpeän ja kiusaantuneisuuden tunteet ovat tavallisia.

Itsetunnon parantamiseen on useita keinoja

Katso tilannetta ulkopuolelta

Kun seuraavan kerran alat murehtia, mitä muut ihmiset mahtavat ajatella tai sanoa, astu mielessäsi tilanteen ulkopuolelle ja kuvittele katsovasi sitä kolmannen henkilön näkökulmasta. Näin voit oppia ottamaan asiat vähemmän henkilökohtaisesti.

Opi pitämään itsestäsi

Joka aamu katsoessasi peiliin muistuta itseäsi, että sinulla on kaunis hymy, lämmin persoonallisuus tai että olet hyvä saamaan ihmiset nauramaan. Jos myöhemmin päivällä mieleesi putkahtaa negatiivinen ajatus psoriasiksestasi, muistuta itseäsi tietoisesti monista myönteisistä ominaisuuksistasi.

Apua ystävistä

Ajan viettäminen ihmisten kanssa, jotka pitävät meistä, saa olomme tuntumaan arvostetuksi ja ymmärretyksi. Jos et halua lähteä ulos, voit soittaa pikaisen puhelun ystävälle tai käyttää 10 minuuttia vanhojen syntymäpäiväkorttien, kirjeiden tai sähköpostien lukemiseen – näin muistutat itseäsi, mitä itsellesi merkitykselliset ihmiset tosiasiassa ajattelevat sinusta.

Opettele uutta

Uuden taidon, kuten kielen tai soittimen, opetteleminen voi tehdä ihmeitä itsetunnon paranemiselle. Voit myös aloittaa uuden harrastuksen tai urheilulajin tai etsiä muita keinoja ilmaista luovuuttasi.

Opettele hyväksymään itsesi sellaisena kuin olet

Osa psoriaatikoista kokee vaikeaksi hyväksyä sen, miltä heidän ihonsa näyttää. Jos tämä on ongelma myös sinulle, pyri viettämään 5–10 minuuttia joka päivä katsomalla oireilevia ihoalueita. Älä ole liian ankara itsellesi. Opettele hyväksymään ja pitämään itsestäsi sellaisena kuin olet. Kun teet tämän säännöllisesti, voit ajan myötä oppia olemaan paremmin sinut sairautesi kanssa.

Haluatko lukea lisää?